kutatás

15 madárfaj 180 egyede, és látogatóik 6 kontinens 156 országából

A címből talán már sokan sejtik, hogy az alábbi rövid bejegyzés témája a jeladós madarak mozgásának bemutatására szolgáló adatbázisunk. A SATELLITETRACKING.EU 2012. június elejétől elérhető, s a kezdetektől több nyelvű honlapot az elmúlt 2 és 2/3 év alatt a világ 156 országából 115 326 felhasználó látogatta meg (716 905 oldalmegtekintés).

Nem véletlenül ilyen népszerű, hiszen a madarak vonulása és mozgásai régóta érdekli nemcsak a szűk szakmai köröket, hanem a madárkedvelők széles rétegeit is. A napjainkban használt műholdas helymeghatározó eszközök pedig olyan lehetőséget nyújtanak a madármozgások követésére, amelyekre a korábbi kutatási módszerek (pl. madárgyűrűzés) nem tettek lehetővé.

Jelenleg 15 madárfaj 12 országban jelölt 180 egyedének 417 227 adata (koordináták és időpontok) érhető el, amelyeket tucatnyi szervezet gyűjtött az elmúlt 11 év alatt, 19 projekt keretében.

Madárvonulásról a Kutatók Éjszakáján!

Szeptember 26-án (pénteken) immáron kilencedik alkalommal kerül megrendezésre a Kutatók Éjszakája, amikor az egyetemek, főiskolák, könyvtárak, múzeumok és más kutatóhelyek országszerte várják az érdeklődőket, hogy számtalan érdekes program keretében betekintést adjanak munkájukba.

Pénteken, a Nyíregyházi Főiskolának B épületében (304-es terem) 17 órától mi is várjuk a madárvonulás kutatás iránt érdeklődőket!

Picur 5 napos pihenője Szudánban - friss csapadék adatok és vegetációs indexek tükrében

Legutóbb így fejeztem be a Nagyhalászi Gólyanaplót *: "A következő bejegyzésekben megpróbálom majd megvilágítani, hogy Picur talán nem véletlenül töltött el 5 napot azon a kietlennek tűnő sivatagi tájon, s azt is, hogy mik várják Afrikában gólyáinkat."

Mivel Picurtól nem érkeztek újabb adatok az elmúlt három napban**, így most a fent idézett ígértem első feléről fog szólni a mai bejegyzés.

Újabb gólyakamera, ezúttal Szügyön

A Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) munkatársai - a "Madarak határok nélkül" projekt keretében - idén is több kamerát szereltek fel a fehér gólyák életének tanulmányozására.

Új technológiával a vészesen fogyatkozó fecskék nyomában

Tudományos állományfelmérések nélkül is látható, hogy a hazai fecskeállomány drasztikus mértékben csökkent az elmúlt évtizedben. A 2010-es évet ezért is nyilvánította az MME a fecskék évévé, s folyamatosan próbálta feltárni a csökkenés okait, amelyben jelentős szerepet játszhatnak a vonulási útjukon és telelőterületeiken ható tényezők is. Sajnos azonban még nem áll rendelkezésre elegendő információ a probléma feltárásához.