gyurgyalag

Mit számláljak júliusban?

A rövid válasz az idei év MAP Prioritás anyaga szerint: a költési időszakban a ritka- és telepesen költő fajokat, a MAP 1-es terepnaplóban javasolt fajokat, sőt amikor csak lehetőségünk van rá, akkor a EuroBirdPortal fajlistáján szereplő fajokat is, sőt időnként akár minden madárfajt (lásd MAP - Prioritások 2018 / 2.).

Most ne elégedjünk meg ennyivel. Ebben a cikkben konkrétabb leszek, olyan példákkal, amelyek azokhoz is szólnak, akik az elmúlt években nem vagy csak alkalmanként kapcsolódtak be a Madáratlasz Program (MAP) felméréseibe, vagy kezdő madarászok, ezért nem is tudnának bekapcsolódni a "klasszikus fajlistázásba". Félretesszük azt a tényt is, hogy jó ideje már a költési időszakon kívül is gyűjtjük a fajlistákat.

Ezúttal koncentráljunk arra, hogy júliusban milyen adatokkal tudunk még hozzájárulni a 2020-ban megjelenő Madáratlasz könyvhöz, amihez az adatgyűjtést augusztus végén lezárjuk.

EBBA2 - First data provision

Hétfőn megküldtük az első adatokat az új Európai Madáratlasz (EBBA2) projekt koordinátorainak. Az első adatközlés során minden résztvevő országtól öt madárfajról kértek fészkelésre vonatkozó adatokat, abban a formátumban, ahogy azt majd 2017-ben, a terepi felmérések végén is elvárják.

Éljen május elseje! ;-)

A munka ünnepe a madarászoknak jó alkalom arra is*, hogy elvégezzék az éppen aktuális felméréseket. Különösen szeretjük az olyan május elsejéket, melyeknek köszönhetően 4 napos hosszú hétvégénk van.

Fecskefigyelő v2.0 – Megújult a Fecskefigyelő adatbázis!

Már nevében sem a régi a 2010-ben indított adatbázisunk, hiszen ez év tavaszától FECSKE- ÉS GYURGYALAGFIGYELŐ adatbázis néven szólítjuk. A fejlesztések érintették a külsőt és a belsőt is. Átláthatóbb menü, letisztult dizájn, megújított térképek és gyorsabb működés jellemzi a megújult adatbázist.

A gyurgyalag a 2013 év madara

A gyurgyalag hazánk madárfaunájának egyik legszínpompásabb madara. A faj nem csak trópusi színeivel kapcsolódik a melegebb éghajlathoz, hanem hosszú távú vonulóként a telet Afrikában tölti, költeni csak a legmelegebb hónapokra jön hozzánk. Májusban érkezik és szeptember végére már el is hagyja a Kárpát-medencét. Méhészmadárnak is hívják, mivel darazsak, lepkék és egyéb repülő rovarok mellett méheket is fogyaszt. A házi méh ugyanakkor csak kis részét képezi a táplálékának, melyet leginkább csak hűvös időben fogyaszt.